Werken in leerstofjaarklassen
Wij zijn een reguliere basisschool die binnen een leerstofjaarklassensysteem functioneert. Dat houdt in datkinderen van ongeveer dezelfde leeftijd en ontwikkelingsfase bij elkaar in de groep zitten. Onze lessen bieden wij doelgericht, gestructureerd en op verschillende niveaus aan.
Dit doen wij dagelijks, in het bijzonder bij de vier kernvakken; technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling, door vanuit een verantwoorde methode met het directe instructiemodel te werken. Het directe instructiemodel geeft ons (in de groepen 3 tot en met 8) de mogelijkheid om op een planmatige en effectieve manier kennis en vaardigheden bij te brengen. Ook draagt dit bij aan het reflectief en lerend vermogen.
Ontwikkelingsgericht werken in groep 1-2
In de groepen 1-2 werken we vanuit de principes van basisontwikkeling. Dit is een ontwikkelingsgerichte werkwijze voor het jonge kind. In de basis betekent dit dat we werken vanuit een spelgeoriënteerd aanbod binnen thema’s, die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
We stimuleren hiermee de brede ontwikkeling van het kind, waarin zaken zoals initiatieven nemen, creativiteit in denken en handelen, talige communicatie en verwerven van een plek in de sociale omgeving centraal staan. Kennis en vaardigheden worden aangeleerd als onderdeel van die brede ontwikkeling en niet afzonderlijk.
Tijdens het aanbod observeren we de ontwikkeling van de kinderen, registreren dit in ons volgsysteem en passen eventueel het aanbod af op de specifieke leerbehoeften van het kind.
Ondersteuning en uitdaging
Om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van alle kinderen hebben wij een zorgstructuur en werken we in de groep met groepsplannen/ placemats. Voor de kinderen die meer uitdaging nodig hebben bieden wij Levelwerk en een Plustraject/ Plusklas. Voor de brede ontwikkeling bieden wij ook techniekonderwijs en Forest Education.
Veiligheid, welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling
Veiligheid en vertrouwen is een basis om tot leren te komen. Welbevinden en sfeer heeft dus onze aandacht. Wij hanteren een pestprotocol om kinderen te kunnen helpen wanneer hun veiligheid door pestgedrag in het gedrang komt.
Wij proberen pesten preventief tegen te gaan door samenwerking en respect hoog in het vaandel te hebben staan en door schoolbreed structureel aandacht te besteden aan sociaal emotionele ontwikkeling, middels meerdere methodieken zoals Rots en Water.
Maar het allerbelangrijkste; wanneer we signalen van pesten horen of zien, zullen we dit meteen oppakken, bespreken en de uitdaging aangaan om dit, in samenwerking met kinderen en ouders, z.s.m. te stoppen. Open communicatie is hierbij noodzakelijk. Tussen de kinderen, maar ook tussen leerkrachten en ouders. We vinden het belangrijk om veel in gesprek te gaan met kinderen om een positief zelfbeeld te krijgen en te behouden.
Om onze missie en visie compleet te maken hebben wij naast de pedagogische en cognitieve ontwikkeling ook oog voor creativiteit. We willen de kinderen graag in aanraking brengen met kunstzinnige vorming en expressieactiviteiten.


Creativiteit en expressie
Willen kinderen tot ontwikkeling kunnen komen, dan zijn altijd (psychologische) voorwaarden of condities in het spel: ze moeten vrij zijn van emotionele belemmeringen, een gezond zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld hebben en ze moeten nieuwsgierig, onderzoekend en ondernemend zijn. Emotioneel vrij zijn heeft te maken met de gemoedsrust waarover een kind beschikt en met zijn welbevinden.
Welbevinden, en dus (redelijk) vrij zijn van emotionele belemmeringen, brengt zelfvertrouwen teweeg en een gevoel van eigenwaarde. Het maakt dat kinderen weerbaar worden en tot betrokken activiteiten kunnen komen.
Zelfvertrouwen staat voor de verwachtingen die een kind van zijn eigen kunnen heeft. Dat komt niet zozeer voort uit wat het feitelijk kan of presteert, maar uit zijn eigen beleving of voorstelling daarvan. Of die beleving gunstig uitvalt of niet wordt mede veroorzaakt door de vraag of het zich geaccepteerd voelt door anderen.
Deze kenmerken spelen een grote rol in het taakgerichte gedrag dat van kinderen in hun schoolcarrière wordt verwacht. Nieuwsgierigheid komt voort uit de behoefte om groot te worden, de wereld te begrijpen en als het ware onder controle te krijgen.
De behoefte om deel uit te maken van de sociaal-culturele werkelijkheid van volwassenen is eigenlijk de motor van ontwikkeling; kinderen willen zo zijn en doen als de groten in hun omgeving zijn en doen.
Deze nieuwsgierigheid naar de wereld, die zich uit in een actieve houding, in het nemen van initiatieven, in onderzoeken en bevragen, vormt de aanzet voor ontwikkeling en leren.
Voorwaarden voor ontwikkeling & wereldburgerschap
En is ook de aanzet tot het gevoel van ‘wereldburger’ zijn, een gevoel wat wij kinderen mee willen geven. Wij denken dat wereldburger zijn van alle leeftijden is en dat het gaat om cultuurbewustzijn en bewustwording van dat wat jij doet effect heeft op de wereld.