Handelingsgericht

Op ‘t Slingertouw ondersteunen we kinderen met diverse onderwijsbehoeften. Dit doen we aan de hand van de begeleidingsniveaus. Dit overzicht helpt niet alleen bij het afstemmen van de ondersteuning op de behoeften van individuele kinderen, maar speelt ook een belangrijke rol binnen het samenwerkingsverband en ons bestuur SKPO. 

Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, werken wij handelingsgericht. Dit betekent dat we meerdere keren per jaar de onderwijsbehoeften van zowel de groep als individuele kinderen zorgvuldig in kaart brengen. De leerkracht doet dit samen met de intern begeleider, zodat het onderwijs zo goed mogelijk afgestemd kan worden opde behoeften in de klas. Binnen onze school hanteren we vijf ondersteuningsniveaus, waarmee we structuur aanbrengen in de begeleiding van kinderen. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft.

Basisondersteuning: Ondersteuningsniveau 1, 2 en 3

Voor alle kinderen realiseren wij goed onderwijs, door duidelijke instructies te geven afgestemd op de leer- en ontwikkelbehoeften van de groep. Wij werken hierbij handelingsgericht en middels groepsbesprekingen. We maken gebruik van observaties en professionalisering en coaching van onze leerkrachten en onderwijs ondersteund personeel.

Niveau 1

We staan voor goed onderwijs in de eigen klas, door inzet van een sterke basisaanpak voor brede ontwikkeling en talentontwikkeling. Hiervoor gebruiken we het door ‘t Slingertouw eigen samengestelde instructiemodel (gebaseerd op EDI). We zetten effectieve didactiek, observatie en inzet van de methode in. We maken gebruik van uitdagende werkvormen, levensechte lessen en digitale leermiddelen.

Niveau 2

Soms is er een korte preventieve of licht curatieve interventie nodig met als doel zo spoedig mogelijk weer aan te sluiten bij ondersteuningsniveau 1. Deze interventies liggen in het verlengde van het basisaanbod. Te denken valt aan verrijkte instructie, compacten van leerstof, verbreden, inzet van ondersteunende middelen op werkhouding of gedrag.

Niveau 3

We bieden in kleine groepjes kinderen specifieke planmatige interventies en doelgerichte begeleiding o.b.v. observaties en analyses. Deze interventies zijn kortdurend tot maximaal 1 jaar. Vanuit dit zorgniveau wordt samen met IB en ouders bekeken wat er nodig is voor het kind in de toekomst en wordt de samenwerking met onze partners opgezocht.

Extra ondersteuning OPP: Ondersteuningsniveau 4

Als er aanvullende ondersteunende interventies nodig zijn boven op de basisondersteuning genoemd bij niveau 1-2-3, dan stellen wij een OPP op. Het gaat dan om een complexere ondersteuningsvraag dan die de basisondersteuning biedt. Er zijn ernstige leerproblemen of leerachterstanden. In dit OPP (ontwikkelingsperspectief) beschrijven wij de onderwijsbehoeften van kinderen en het extra aanbod binnen en wanneer nodig buiten de groep. Hierbij werken wij indien nodig samen met externe partners, ambulante begeleiding of het OndersteuningsTeam van SKPO. Oudersondertekenen een opgesteld OPP in kader van samenwerking en gezamenlijke verwachtingen.

Onze Gespecialiseerde ondersteuning: Ondersteuningsniveau 5

Indien een kind zich ondanks alle ingezette ondersteuning onvoldoende ontwikkelt, kunnen wij onvoldoende tegemoetkomen aan de ondersteuningsbehoefte van het kind. We vragen dan het SBO en SO om gespecialiseerde ondersteuning te bieden en het samenwerkingsverband. Dit om met ons mee te kijken en advies te geven over hoe en waar het ondersteuningsaanbod wel kan worden geboden. Basisschool ‘t Slingertouw is dan niet altijd meer de meest passende plek voor het welbevinden en de ontwikkeling van kind. Er is dan sprake van een doorverwijzing naar het Speciaal basisonderwijs (SBO) of Speciaal onderwijs (SO) nodig.

Aandachtsgebied taal en rekenen/ specialisten

  • Gediplomeerde specialisten
  • Dyslexiespecialist
  • Intern begeleider
  • Orthopedagoog
  • Rekenspecialist
  • Remedial teacher
  • Specialist meer- en hoogbegaafdheid
  • Taalspecialist
  • Logopedist
  • Specialist Leespraat
  • Specialist NT-2

Aandachtsgebied sociaal-emotioneel

  • Gediplomeerde specialisten
  • Gedragsspecialist
  • Intern begeleider
  • Orthopedagoog
  • Remedial teacher
  • Specialist meer- en hoogbegaafdheid
  • Specialist Rots en Water

Aandachtsgebied gedrag werkhouding en taakaanpak

  • Gediplomeerde specialisten
  • Gedragsspecialist
  • Intern begeleider
  • Orthopedagoog remedial teacher
  • Specialist meer en hoogbegaafdheid
  • Ergotherapeut
  • Pedagogisch educatief professional
  • Specialist Rots en Water

Aandachtsgebied motorische ontwikkeling

  • Vakdocent beweging
  • Aandachtsgebied medisch handelen en persoonlijke verzorging
  • Bedrijfshulpverleners